Logo Tesla
Logo Tesla

Desde el mateix naixement de Tesla, o, com a mínim, desde que Tesla es va convertir en una revolució previsiblement real per a la mobilitat mundial representant una alternativa als vehicles de combustió encastats en la nostra realitat des del segle XIX, una quantitat excessivament important de fabricants han anat saltant a l’arena per lluitar per un troç del pastís, i cadascuna d’elles s’ha presentat com «l’altenativa a Tesla».

Aquesta expressió, utilitzada com adjectiu sistemàtic de la mobilitat mai ha acabat de ser certa, almenys de moment, i cada cop que la veiem escrita en premsa o ‘cridada’ en els cada cop més potens videos que circulen per les xarxes especialitzades ha anat perdent una força inicialment atribuïda precisament per enaltir els avantatges de la suposada nova marca.

Tesla vs Rivian

Elon Musk
Vidres trencats
Cybertruck
Cybertruck

Tesla, però, amb tot lo positiu que ha fet i que fa, amb el llançament del Cybertruck, el darrer esperpent elèctric destinat a descol·locar el mercat americà del sector dels pick-ups i una presentació sorprenentment ben resolta després d’anunciar uns vidres blindats que es trencaven amb el simple llençament d’un pes, potser ha forçat una mica la màquina de fer diners que pretenia ser i es veu, actualment, com una proposta potser massa passada de voltes i molt allunyada de les necessitats de la mobilitat que necessita el mercat americà. Potser també ens trobem en un moment on tot el món s’ha passat a l’I+D en elèctric i ara hi ha més gent més preparada que potser prendrà el «testimoni» de l’evolució de la mobilitat elèctrica i ens sorprendrà amb una proposta més enllà del pragmatisme que el dia a dia ens obliga a cercar en les solucions i no deixar-nos portar per l’evolució desbocada de la imaginació d’enginyers obsessionats a ser originals i començar a valorar les solucions que al dia a dia ens puguin fer la vida més fàcil i més ecològica.

Avui parlarem de RIVIAN: una alternativa a Tesla?

R1S i R1T respectivament
Capacitats Offroad fora de lo comú

Amb el títol tampoc no volem donar a entendre que Tesla tingui cap problema de producció. Pot seguir el seu camí com a pioner i dedicar-se a seguir alimentant el mercat amb bons vehicles, solucions espectacularment pràctiques, i a destinar quantitats de diners indecents a la fabricació de sistemes d’autopilotatge de cohets que hauran de portar la humanitat al planeta Mart, però ara sí que acaba d’aparéixer al mercat el que podria ser la primera alternativa real, en principi pel mercat americà, amb les seves particularitats, però fàcilment exportable a la resta del planeta.

Factoria RIVIAN
Factoria Rivian

Fundador RIVIANRIVIAN és una marca fundada en 2009 por Robert Scaringe, graduat del MIT de Massachussetts. Consta amb importants fons econòmics de Ford y d’Amazon, i calcula el seu preu de venda al voltant dels 70.000$, detall que els fa molt més creïbles que els 39.000$ anunciats por Tesla pel seu Cybertruck.

Rivian te pla de negoci i vol guanyar diners per seguir avançant. Tesla te aquest aspecte una mica descuidat

Aquest pla de negoci orientat a convéncer inversors i a mostrar una capacitat de producció a uns costos que molts usuaris troben lògic fa que tota la premsa internacional estigui donant credibilitat al projecte, que ha de començar a entregar les primeres unitats als més agosarats a finals del 2020. Tot i l’optimisme de la marca, desgraciadament se suposa que trigarant una mica a atravessar l’oceà i plantar-se a Europa, però ja hi ha sol·licituds d’inversors, principalment del Regne Unit que desitgen materialitzar aquest comerç transatlántic.

Les caracterítiques tècniques les podeu trobar a la seva pròpia pàgina web, però per resumir-les podem deixar que se’ns posin les dents llargues informant de que les autonomies arriben als 650km i que la capacitat d’arrossegament de remolc seran homologades al seu país d’orígent a l’equivalent de 5.000kg, a part dels més de 2.000kg que pesa el vehicle, i això ho podrà fer gràcies als equivalents de fins a 750CV de potència que els quatre motor elèctrics independents (un per roda, amb desmultiplicació -reductora- mecànica per roda).

Les capacitats offroad d’aquests vehicles ha estat cuidada com feia temps que no trobàvem en pràcticament cap marca, ja que tots els fabricants que encara mantenen la fabricació dels autèntics 4×4 es beneficien de la tecnologia mecànica dels temps daurats de fabricació i aviat es veuran vençuts pel mercat de l’elèctric, on el pes i autonomia posaran molt difícil seguir amb els plantejaments que, en canvi, RIVIAN sap conservar:

RIVIAN R1T – El Pick-Up elèctric

  • Configuració de doble cabina
  • 5 places
  • Longitud 5.475mm
  • Batalla 3.075 (distància entre eixos)
  • Alçada màxima (variable) fins a 360mm
  • Caixa posterior amb càrrega fins a 800Kg
  • Homologació d’estirada (USA) fins a 5.000Kg
  • Capacitat de vadeig (pas de rius) d’1m d’alçada (limitada per que flota! podria ser encara superior)
  • Autonomia fins a 650km
  • Accel·leració de 0-96km/h (60mil/h) 3,2s
  • Potencia entre 600 i 750CV (equivalents, però en elèctric)
  • Maleter davanter (no té motor!) de 300l i maleter central (sota seients de darrera) de aprox 300l més.

RIVIAN R1S – El SUV elèctric

  • Configuració habitacle fins a 7 places
  • Maleter davanter de 330l i posterior amb les 7 places de 150l
  • Idèntica potència, prestacions i autonomia

La solució a l’emmagatzematge al R1T és realment sorprenent, aprofitant el maleter davanter, ocupant el lloc on hi hauria el motor, i inventant-se un segon maleter amb obertura lateral que aprofita l’espai que quedaria sota la segona línia de seients, tenint 600l d’espai tot i no haver començat a utilitzar la caixa de càrrega.

En fi, estem contents de llegir aquestes novetats, ja que la tecnologia ens depara un futur il·lusionador, i si encara hi ha enginyers que resolen tots aquest problemes de forma original, crec que encara ens podem divertir imaginat com podrà ser el futur!

Una salutació a tothom